Taniec i jego zdrowotne korzyści – taniec towarzyski, nowoczesny czy balet? Rodzaje tańców

Monika Góralska
Monika Góralska
Taniec w szybkim tempie pozwala spalić nawet 200 kalorii w ciągu 30 minut. To tyle samo co w czasie pływania lub zjazdu ze stoku narciarskiego. Poruszanie się w takt muzyki to czynność, która nie wymaga znajomości technik tanecznych. Wystarczy wczuć się w rytm, rozluźnić ciało i zacząć tańczyć!
Taniec w szybkim tempie pozwala spalić nawet 200 kalorii w ciągu 30 minut. To tyle samo co w czasie pływania lub zjazdu ze stoku narciarskiego. Poruszanie się w takt muzyki to czynność, która nie wymaga znajomości technik tanecznych. Wystarczy wczuć się w rytm, rozluźnić ciało i zacząć tańczyć! fizkes/123rf.com
Taniec to forma aktywności fizycznej, którą mogą uprawiać wszyscy bez względu na wiek, a nawet stan zdrowia! Taki rodzaj ruchu pomaga podnieść kondycję fizyczną, sprawność i elastyczność ciała. Jednocześnie zapewnia też stymulację dla mózgu, która wspiera ochronę przed zaburzeniami nastroju i chorobami neurologicznymi. Zatem taniec to nie tylko dobra zabawa i oderwanie się od codziennych trosk – aktywność ta niesie ze sobą dużo więcej korzyści zarówno dla ciała, jak i umysłu.

Czy taniec to sport?

Taniec przede wszystkim uznawany jest za dobrą zabawę, ale niektóre rodzaje tańca wymagają dużej sprawności, samodyscypliny i długich godzin treningów co sprawia, że stają się one formą sportu. Na tej podstawie powstał taniec sportowy, który jest połączeniem tańca z akrobatyką i gimnastyką artystyczną. Turnieje i zawody taneczne w tańcach sportowych odbywają się w następujących konkurencjach: tańce standardowe, tańce latynoamerykańskie, konkurencja 10 tańców (walc, fokstrot, quickstep, cha-cha, jive, tango, walc wiedeński, samba, rumba, pasodoble) i Rock and Roll. Sceniczne popisy tancerzy i ich precyzyjnie wykonywane choreografie możemy również śledzić w bardzo popularnych i chętnie oglądanych produkcjach telewizyjnych takich jak „Taniec z gwiazdami” czy „Dance, dance, dance”.

Nie trzeba być jednak zawodowym tancerzem, żeby mieć możliwość uprawiania tańca w formie sportu. Wystarczy wybrać się na zajęcia fitness lub poszukać programów treningowych dostępnych w aplikacjach czy w formie nagrań w Internecie i ćwiczyć w domu. Świetnym połączeniem sportu i tańca jest m.in. zumba, taniec brzucha czy coraz bardziej popularny pole dance, czyli taniec na rurze. Te rodzaje tańca to zestawy choreograficzne, które równocześnie zawierają w sobie wszystkie elementy fitnessu takie jak cardio, pracę mięśni, rozciąganie, ćwiczenie równowagi i elastyczności ciała.

Sprawdź też:

Od czego zacząć przygodę z tańcem?

Taniec jest formą aktywności fizycznej, którą mogą uprawiać wszyscy bez względu na płeć, wiek czy pochodzenie. Nie tylko ma on wpływ na kondycję fizyczną, wygląd i sprawność, ale też poprawia nastrój, dodaje energii, a przede wszystkim korzystnie wpływa na zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne.

Tańczyć można wszędzie, niezależnie od pogody czy warunków lokalowych, nie konieczne są do tego dodatkowe narzędzia czy stroje. Nie trzeba też się do tego specjalnie przygotowywać, wystarczy wczuć się w rytm i dać się ponieść muzyce. Jednak taniec to nie tylko dobra zabawa i oderwanie się od codziennych trosk, bo niesie on ze sobą dużo więcej korzyści dla naszego zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

Zobacz również:

Korzyści zdrowotne z tańca

Taniec to ruch, a ruch jest nam obecnie niezwykle potrzebny. Siedzący tryb życia, zdalna praca i szkoła oraz spędzanie większości czasu w domach wpływają bardzo niekorzystnie na kondycję ciała, co może skutkować otyłością, pogorszeniem sprawności fizycznej, a także problemami z koncentracją i obniżeniem nastroju. Sposobem na poprawę zdrowia jest aktywność, która pobudza serce do pracy, a większość form tanecznych opiera się na spełniających ten warunek ćwiczeniach aerobowych. Wykonywanie ich chociaż raz w tygodniu znacznie podnosi sprawność fizyczną i odporność psychiczną na stres. Warto też wiedzieć, że taniec:

  • Poprawia wydolność serca i płuc – podnosi tętno i ciśnienie krwi, co usprawnia jej przepływ. Dzięki temu organizm jest lepiej dotleniony, a produkty przemiany materii – sprawniej usuwane z komórek. W badaniach wykazano, że taniec poprawia stan zdrowia osób cierpiących na niewydolność serca skuteczniej niż np. jazda na rowerze.
  • Odchudza i modeluje sylwetkę – tańczenie pobudza spalanie kalorii, co ułatwia zrzucenie zbędnych kilogramów i wysmuklenie sylwetki. Wzmacnia też większość mięśni, rzeźbiąc zwłaszcza nogi, pośladki i brzuch.
  • Wspiera ochronę przed osteoporozą – wzmacnia układ kostno-stawowy i łagodzi jego bóle. Aktywność taneczna angażuje praktycznie wszystkie mięśnie i stawy, dzięki czemu pomaga zwiększyć ich elastyczność, wytrzymałość i zakres ruchu.
  • Zmniejsza ryzyko rozwoju demencji starczej, zwłaszcza choroby Alzheimera – ćwiczenia oddechowe wykonywane w czasie tańca pobudzają hipokamp, czyli obszar mózgu, w którym znajduje się pamięć; oprócz niej poprawiają też koncentrację.
  • Pomaga łagodzić objawy choroby Parkinsona – dzięki wykonywaniu powtarzalnych ruchów, tańczenie poprawia koordynację ruchową, równowagę i posturę ciała. Badania przeprowadzone na grupie seniorów wykazały także, że taniec pozwala zwiększyć objętość istoty szarej mózgu. Jest ona odpowiedzialna za kontrolę funkcji motorycznych, która ulega upośledzeniu wraz z rozwojem choroby. Szczególnie korzystnie na poprawę sprawności ruchowej u pacjentów z parkinsonem wpływa tango.
  • Wspiera odporność – pobudzenie krążenia krwi usprawnia dopływ krwi do tkanek, a wraz z nią – komórek odpornościowych; zwiększa też temperaturę ciała, co wspomaga zwalczanie patogenów.
  • Podnosi nastrój i dodaje pewności siebie – taniec pobudza wydzielanie endorfin nazywanych hormonami szczęścia, a co za tym idzie, poprawia samopoczucie, dodaje energii, redukuje stres.
  • Wspomaga walkę z depresją – pobudza wydzielanie poziom serotoniny i dopaminy w organizmie, łagodząc zaburzenia nastroju, stany depresyjne i lęki.
  • Ułatwia leczenie chorób i zaburzeń – wspiera terapię cukrzycy, zaburzeń odżywiania (anoreksja, bulimia, kompulsywne jedzenie) i osobowości, a także ADHD, uzależnień, depresji, nerwic i stresu pourazowego.

Warto przeczytać:

Jak się przygotować do tańca?

Na początku przygody z tańcem liczą się chęci i zapał. Tańczyć może każdy, jednak w zależności od tego czy będą to lekcje tańca przeprowadzane w szkole tańca, zajęcia w klubie fitness czy spontaniczny taniec w czasie imprezy towarzyskiej warto wziąć pod uwagę kilka kwestii. Osoby po 40. roku życia, z nadwagą i różnego rodzaju schorzeniami przewlekłymi powinny przed skorzystaniem z lekcji tańca zasięgnąć porady lekarza i poznać ew. prze

Jesienny sojusznik Polaków. Dynia!

Wideo

Materiał oryginalny: Taniec i jego zdrowotne korzyści – taniec towarzyski, nowoczesny czy balet? Rodzaje tańców - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie