Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak wyglądały drogi w przedwojennej Polsce. Wycieczki samochodowe na starych zdjęciach. Na jednym z nich pałac Lubostroń

Szymon Cieślak
Szymon Cieślak
Tak się jeździło po przedwojennych drogach. Wycieczki samochodowe na starych zdjęciach. Na powyższym znajduje się Fiat Ardita, a w tle Pałac Lubostroń.
Tak się jeździło po przedwojennych drogach. Wycieczki samochodowe na starych zdjęciach. Na powyższym znajduje się Fiat Ardita, a w tle Pałac Lubostroń. Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Narodowe Archiwum Cyfrowe opublikowało serię zdjęć dotyczących przedwojennych dróg w naszym kraju. Narzekacie na dzisiejsze drogi? Zobaczcie, czym musieli jeździć nasi ojcowie, dziadkowie i pradziadkowie!

Drogi, jakie były w dwudziestoleciu międzywojennym, możecie Państwo obejrzeć na zdjęciach z NAC.

Utwardzone, wyłożone brukiem, ale też tak bardzo błotniste, że przejeżdżające samochody zostawiały w nich głębokie ślady. Oczywiście wtedy było mniej samochodów w Polsce niż dziś. Można więc powiedzieć, że porządne drogi nie były tak bardzo jak dziś potrzebne. Tak czy siak, o tym, że były to malownicze trakty świadczy fakt, że przy niemal wszystkich (na zdjęciach) rosną piękne drzewa, czasami owocowe.

Aleja topolowa w przedwojennym Lubostroniu

Na jednym ze zdjęć jest samochód, a w tle pałac Lubostroń. Fotografię tę wykonał nieznany autor w 1934 roku. Podpisane jest jednym, krótkim zdaniem: "Aleja Topolowa w Lubostroniu. Widoczny samochód".

Ten samochód to najprawdopodobniej Fiat 518 Ardita 2000. Jego numer rejestracyjny to PZ 32 PR. Z tej tablicy wynika, że auto pochodzi z terenu województwa poznańskiego (w jego granicach znajdowały się przed II wojną światową gminy: Żnin, Janowiec Wielkopolski, Rogowo i Gąsawa, gmina Barcin i Łabiszyn, na terenie której jest Lubostroń, znajdowały się w województwie pomorskim, w powiecie szubińskim). Tablice być może są próbne (świadczą o tym litery "PR").

Za kierownicą i na miejscu pasażera Ardity siedzi dwóch mężczyzn.

Samochody w przedwojennej Polsce

Tuż przed drugą wojną światową na 10 000 mieszkańców Polski przypadało tylko 10 samochodów. Pod koniec lat trzydziestych ubiegłego wieku ówczesny "fiacik" kosztował nie więcej niż 5 tysięcy złotych (zarobki wynosiły wtedy 100 zł - robotnik i jeszcze raz tyle - urzędnik). Jak podaje strona internetowa niepodległa.gov.pl, w grudniu 1936 roku, a więc dwa lata po zrobieniu tego zdjęcia, benzyna kosztowała 58 groszy za litr (większość tej ceny to podatek).

Wracając do konstrukcji, w samochodach lat 20. i 30. była ona dość prosta, ale zarazem trwała. Auta wyposażone były w silniki benzynowe zasilane gaźnikiem, często z głowicą w układzie dolnozaworowym. Instalacje elektryczne miały zazwyczaj napięcie 6V. Brakowało tak dziś powszechnych udogodnień jak wspomaganie kierownicy czy wspomaganie hamulców. Auta starej konstrukcji, z niezsynchronizowaną skrzynią biegów, można by nazwać „podwójnym” manualem, ponieważ zmiana biegu wymagała naciśnięcia sprzęgła dwa razy – najpierw żeby zwolnić bieg, a następnie żeby wrzucić kolejny. Nie we wszystkich autach instalowano ogrzewanie - czytamy na stronie niepodlegla.gov.pl.

Oczywiście o systemach zapewniających bezpieczeństwo (np. pasy czy poduszki powietrzne) nikt jeszcze wtedy nie myślał. Nie było też za dużo warsztatów naprawiających te cuda techniki. Czasami, w razie awarii, naprawę zlecano miejscowym kowalom na prowincji.

Fiat Ardita

Był to samochód z dwulitrowym silnikiem, produkowany w trzech wersjach: Ardita, Ardita 2000 i Ardita Sport.

Pałac Lubostroń

Pałac w Lubostroniu został wybudowany w latach 1795-1800 przez Fryderyka hrabiego Skórzewskiego na terenie wsi Piłatowo. W 1933 roku, a więc rok przed zrobieniem powyższej fotografii, Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Ignacy Mościcki w specjalnym rozporządzeniu uznał ten obiekt za zabytek.

Zapraszamy na spacer po Lubostroniu [zdjęcia]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tak wyglądały drogi w przedwojennej Polsce. Wycieczki samochodowe na starych zdjęciach. Na jednym z nich pałac Lubostroń - Żnin Nasze Miasto

Wróć na ciechocinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto